کابل آلومینیوم چیست + مشخصات فنی و کاربرد
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

جریان الکتریسته از طریق سیم و کابل منتقل می‌گردد تا ما عملا بتوانیم از آن در زندگی روزمره خود استفاده نماییم. کابل انتقال دهنده به لحاظ هادی بودن به دو دسته مسی و آلومینیومی تقسیم می‌شود که در این مطلب قصد داریم در مورد کابل آلومینیوم صحبت نماییم. هر کابل از سه بخش غلاف، پوشش عایق الکتریکی و همچنین رسانا یا همان هادی تشکیل شده است. رسانا می‌تواند از دو متریال آلومینیوم و یا مس باشد. چرا که این دو جنس به دلیل رسانایی و سطح مقطع مطلوب به راحتی می‌توانند جریان را عبور دهند. بدین ترتیب کابل آلومینیومی، به عنوان یک هادی الکتریکی وظیفه انتقال جریان برق از یک نقطه به نقطه دیگر را بر عهده دارد.
شاید برای عده‌ای قدری عجیب باشد، که از کابل آلومینیوم هم به عنوان یک هادی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بگوییم که در زمان‌های گذشته کابل‌های مسی وظیفه انتقال جریان الکتریسته را بر عهده داشتند، اما به دلیل این که قیمت و وزن بالایی دارند، امروزه کابل آلومینیومی نیز به طور گسترده‌ای در این راستا استفاده می‌شود. این نوع از کابل‌ها به دلیل برخورداری از قیمتی مناسب و همچنین داشتن وزنی سبک‌تر جایگزینی کاربردی برای کابل‌های مسی به حساب می‌آیند. همچنین این متریال میزان رسانایی قابل توجهی دارند، از این رو به خوبی می‌توانند جریان برق را عبور دهند.
کاربرد کابل آلومینیومی
پس از جنگ جهانی دوم به طور چشمگیری استفاده از این کابل گسترش یافت به طوری که امروزه شرکت‌ها بیشتر تمایل دارند از آن برای ساخت و تولید خطوط برق، به ویژه در خطوط فشار ضعیف استفاده کنند.
اول صرفه اقتصادی قابل توجه این نوع کابل‌ها در مقایسه با دیگر کابل‌ها یعنی ارزان‌تر بودن آن و دوم‌رسانایی بیشتر این کابل باعث انتقال بیشتر برق از طریق زیر ساخت‌های مشابه می‌شود. آلیاژ‌های آلومینیوم به طور عمده در ساخت قطعات میکروالکترونیکی و الکترونیکی و طور ویژه خازن‌ها به کار ‌می‌روند. بعضی کشور‌ها حتی برای ستون‌های خطوط برق از آلومینیوم استفاده می‌کنند.
در تولید ترانسفورماتور و موتور‌های ولتاژ به صورت وسیعی از آلومینیوم استفاده می‌کنند و تولید آنتنها خصوصاً آنتن تلویزیون با استفاده از این کابل است.
در شبکه آب و برق از کابل و سیم آلومینیوم برای انتقال و توزیع برق استفاده می‌شود و از دیگر استفاده‌هایی که انواع آن دارد، در سیم‌کشی ساختمان‌های مسکونی، سیم‌کشی برخی هواپیما‌ها، توزیع برق در خطوط محلی است.
مشخصات کابل آلومینیوم
از بهترین و مناسب‌ترین کابل‌های موجود کابل آلومینیوم است که تصور برخی بر این است که این کابل مقاومت زیادی دارد و آن را جایگزین خوبی برای کابل مسی نمی‌بینند؛ و می‌گویند افت ولتاژ در دمای زیاد باعث ایجاد مشکل در عملکرد کابل می‌شود کاملاً اشتباه است. در حقیقت دو کابل مسی و آلومینیوم عملکردی کاملاً مشابه دارند و از هر دوی آن‌ها در انتقال و توزیع برق کاربرد دارند. این نوع کابل‌ها یعنی نوع آلومینیومی از یک روکش هادی تشکیل شده‌اند که جنس آن از فلز آلومینیوم است؛ که به دلیل مقاومتی که در مقایسه با کابل مس دارد، جریان الکتریکی را به راحتی از خود عبور می‌دهد.

ویژگی خوب دیگری که دارد وزن کم آن است که می‌توان به راحتی آن را نصب کرد و با خاطری جمع در مکان‌های زیادی از آن می‌توان استفاده کرد که به طور مثال می‌توان به نصب آن در تیر برق اشاره کرد. برای به دست آوردن وزن و اندازه کابل برق آلومینیومی باید سایز مقطع کابل را در ۰. ۲۷ ضرب کنید و آنچه که به دست آمد وزن کابل در هر متر است. NA حروف اختصاری هک شده‌ای است که نشان این نوع کابل‌ها است. حرف N نشان استاندارد آن است که تعیین شده بر اساس استاندارد VDE DIN است و حرف A نشان‌دهنده جنس هادی آلومینیومی که مخفف دو کلمه Aluminium conductor است.





:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: